Blog

METEN = WETEN

Gewicht en BMI
Het (lichaams)gewicht is één van de meest gebruikte meetmethodes. Denk hierbij aan je huidig gewicht, het streefgewicht of je ideale gewicht. Enkel je lichaamsgewicht zegt weinig over je gezondheidsrisico’s. Hiervoor gebruiken we de Body Mass Index (BMI). De BMI is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte.

Bereken je BMI zelf dmv de formule
BMI = Gewicht in kilogram / (Lengte in meter * Lengte in meter)
of vul hem in

< 18,5 ondergewicht
18,5 – 24,9 gezond gewicht
25,0 – 29,9 overgewicht
30,0 – 39,9 obesitas
> 40,0  morbide obesitas

 


Middelomtrek (taille)
De BMI is een grove schatting van (over)gewicht en (on)gezondheid. Als je flink gespierd bent en relatief weinig vetmassa hebt dan kun je met de BMI ongunstig uitkomen terwijl dat niet terecht is.

Daarom kun je aanvullend de middelomtrek meten. Je middelomtrek is een maat voor de hoeveelheid vet in je buikholte. Buikvet is een risicofactor op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Je middelomtrek meet je op het
smalste deel van je middel.

Verband tussen middelomtrek en het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten:

Mannen
 < 94 cm laag risico
94 – 99 cm verhoogd risico
> 100 cm sterk verhoogd risico

 

Vrouwen
< 80 cm laag risico
80 tot 89 cm verhoogd risico
> 90 cm sterk verhoogd risico

 


Calorieteller
Iemand die heel serieus bezig is om slanker, strakker of sterker en gespierder te worden en die de puntjes op de ‘i’ wil zetten zal een beter inzicht moeten krijgen in wat je doet en eet. Als je echt exact wilt weten hoeveel calorieën je binnenkrijgt gebruik dan de Eetmeter van het Voedingscentrum. Vul die bijvoorbeeld voor een week in en ga na wat je qua voeding kunt verbeteren.

Meer informatie over voeding is te vinden op de informatiepagina ‘basis informatie voeding‘ of de website van het Voedingscentrum.


Energiebehoefte
Bereken je energiebehoefte door je rustmetabolisme en activiteit bij elkaar op te tellen.

rustmetabolisme: hoeveel verbruikt je lichaam in rust
voor mannen: 88,362 + (13,397 * gewicht kg ) + (4,799 * lengte cm) – (5,677 * leeftijd)
voor vrouwen: 447,593 + (9,247 * gewicht kg) + (3,098 * lengte cm) – (4,33 * leeftijd)

Je activiteiten (werk en sport) komen daarbij en geeft je energiebehoefte weer (hoeveel kcal je mag eten en drinken om op gewicht te blijven).

inactief geen tot weinig beweging of kantoor werk x 1,2
licht actief 1-3 keer per week sport of licht actieve baan x 1,375
gemiddeld actief 3-5 keer per week sport of gemiddeld actieve baan x 1,55
erg actief 6-7 keer per week sport of zwaar werk x 1,725
extreem actief 7 keer per week sport en zwaar werk  x 1,9

Wil je gewichtsverlies haal hier dan 500 kcal af om 0,5 kg per week af te vallen.
Let op mocht je gewicht verliezen dan betekent dit dat ook je energiebehoefte minder wordt. Reken dit dus later nogmaals uit.

 

Terug naar het overzicht
Vragen of geïnteresseerd in onze mogelijkheden?

Neem contact op!

Klik hier