Blog

Waarom krachttraining

Waarom iedereen aan krachttraining zou moeten doen

1. Je verbrandt veel calorieën
Krachttraining zorgt voor meer spieropbouw. Des te meer spieren je hebt, des te harder je stofwisseling gaat (zelfs in rust). En een hogere stofwisseling betekent meer calorieën verbranden. Hierdoor kun je na verloop van tijd gewicht verliezen, echter zal dit langzamer gaan dan je wenst. Krachttraining en gezonde voeding blijven dan ook beide van belang. Wist je dat onderzoek laat zien dat de opbouw van spiermassa zelfs de levensverwachting verhoogt.

2. Je krijgt niet alleen een slanker, maar ook een strakker lichaam
Mannen zijn vaak erg blij met grotere spieren. Veel vrouwen zijn echter wat terughoudend als het om krachttraining gaat, bang om te veel zichtbare spieren te krijgen. Dit zal niet zo snel gebeuren: voor grote spieren heb je veel testosteron nodig en dat hebben vrouwen niet. Juist voor dit atletisch lichaam hebben ook modellen een pittige krachttraining in hun wekelijkse schema zitten.

3. Je botten worden sterker
Osteoporose (botontkalking) is op latere leeftijd de belangrijkste oorzaak van gebroken heupen en ledematen. Op jonge leeftijd denken we daar niet zo aan, maar alles wat je er voor kunt doen is meegenomen. Naast voldoende calcium en vitamine D is ook regelmatige krachttraining de beste manier om de dichtheid van je botten te verbeteren.

4. Je lichamelijke klachten kunnen verdwijnen en je hebt minder kans op blessures
Door je spieren te trainen heb je een betere basis. Ze zorgen samen met je botten voor stabiliteit en lenigheid. Je core wordt versterkt, waardoor je rechter gaat lopen en zitten en rugklachten verminderen. De spieren rondom je gewrichten zijn sterker wat zorgt dat ook je knieën en enkels meer kunnen hebben. Dagelijkse bezigheden worden gemakkelijker en geeft minder snel lichamelijke klachten (denk aan een dagje tuinieren, een sprintje naar de trein of het actieve team uitje op het werk).
Daarnaast heeft krachttraining een positief effect op de bloeddruk en je immuunsysteem. Minder medicatie en minder snel de griep is mooi meegenomen door je wekelijkse training.

5. Je wordt beter in andere sporten
Bij heel veel sporten heb je spieren nodig voor snelheid, kracht of lenigheid (denk aan voetbal, schaatsen of dansen). Ook je cardiotraining gaat vooruit doordat je meer snelheid en uithoudingsvermogen hebt (hardlopen, wielrennen). Tevens krijg je een efficiënter gebruik van je spieren en kun je net wat meer uit je training of wedstrijd halen voor net dat beetje meer power.

Redenen genoeg om aan de slag te gaan en ook eens een keer te komen trainen.

Terug naar het overzicht
Vragen of geïnteresseerd in onze mogelijkheden?

Neem contact op!

Klik hier